Jeg er bare den logerende
· Hvordan kommer filmens budskab ud?
De personer i filmen har virkelig ikke noget at tale om, det er small talk og intet andet… Hvis de havde haft en avis at læse i, kunne de have drøftet og diskuteret mere samfundsrelateret problemstillinger eller andre lidt mere dybe emner. De får derfor ikke en bredere viden om hvad der forgår i verden og i deres land.
De har slet ikke forstået hinandens kropssprog og går ret ofte galt af hinanden. Deres sociale kompetencer er virkelig slet ikke udviklet. Der er en seksuel undertone i filmen som slet ikke bliver udlevet. På grund af deres manglende viden og kompetence til at begå sig – det er lidt som om det er en skramme kampagne: at hvis man ikke læser avis bliver man sådan.
Lone Scherfig giver billedsiden et trivielt og langsommeligt billede af to personer. Filmens dialog ligger kontrære i forhold til billedsiden, da Niels Hausgaard (manuskriptforfatteren) ligger et komisk anslag ind i dialogen mellem hovedpersonerne. Derfor supplerer de hinanden godt, da de får den korte film, til at virke morsom. Samtidig med at den er drønkedelig filmisk lavet.
· Filmens virkemidler, beskæring/perspektiv, klipning, kliprytme, lys og lyd:
Lyd:
Musikken er gammeldags og klassisk og det passer perfekt til stemningen i filmen, det bliver holdt på et simpelt plan – hvilket virkelig giver en perfekt effekt. I slutningen af filmen hvor de sidder på deres værelser, kommer der noget gyser- agtigt musik. Så man virkelig tror der skal se noget spændende – men nej også her bliver man skuffet. Der sker ikke noget udover at de forsætter med deres small talk.
Musikken er gammeldags og klassisk og det passer perfekt til stemningen i filmen, det bliver holdt på et simpelt plan – hvilket virkelig giver en perfekt effekt. I slutningen af filmen hvor de sidder på deres værelser, kommer der noget gyser- agtigt musik. Så man virkelig tror der skal se noget spændende – men nej også her bliver man skuffet. Der sker ikke noget udover at de forsætter med deres small talk.
Lys:
real lys. Der er ret mørkt, man kan stort set ikke se væggene eller rummene de befinder sig i. Lyset falder på personernes ansigt og deres krop. Ofte kommer lyset fra siden eller bagfra, som gør at omgivelserne kommer til at optræde som silhuetter og personer bliver mere fremtrædende og karaktergivende.
real lys. Der er ret mørkt, man kan stort set ikke se væggene eller rummene de befinder sig i. Lyset falder på personernes ansigt og deres krop. Ofte kommer lyset fra siden eller bagfra, som gør at omgivelserne kommer til at optræde som silhuetter og personer bliver mere fremtrædende og karaktergivende.
beskæring/perspektiv:
filmen skifter mellem halvtotal og halvnær beskæring.
Perspektivet er stort set normal perspektiv hele vejen, på nær da de sidder på hver deres værelser. Der er filmet fra gangen af, her er vi i højde med dem. Så det er noget der nærmer sig et frø perspektiv. Perspektiver gør at vi få det indtryk at personer er tætte på hinanden, men på samme måde virker de fjerne for hinanden.
filmen skifter mellem halvtotal og halvnær beskæring.
Perspektivet er stort set normal perspektiv hele vejen, på nær da de sidder på hver deres værelser. Der er filmet fra gangen af, her er vi i højde med dem. Så det er noget der nærmer sig et frø perspektiv. Perspektiver gør at vi få det indtryk at personer er tætte på hinanden, men på samme måde virker de fjerne for hinanden.
klipning, kliprytme:
Klipningen er laver udefra en montage klipning, hvor omgivelserne og rum er klippet, sådan at vi klipper til et nyt rum hver gang der sker en ny dialog og handling..
Se filmen her: http://www.avistid.dk/default.aspx?page=movie
Klipningen er laver udefra en montage klipning, hvor omgivelserne og rum er klippet, sådan at vi klipper til et nyt rum hver gang der sker en ny dialog og handling..
Se filmen her: http://www.avistid.dk/default.aspx?page=movie
Vores kommentarer er delt op i afsnit der passer til den rækkefølge, som I har brugt til jeres besvarelse.
SvarSletKonklusion:
Vi synes, at det er en smule malplaceret, at konklusionen på analysen kommer før selve analysen. Den burde komme som afslutning på analysen.
Derudover mangler der inddragelse af de analyserede virkemidler som belæg for argumenterne i konklusionen. Dette ødelægger en ellers velforstået og analyse og konklusion. I mangler at beskrive hvorfor noget er godt/dårligt, hvad der virker/ikke virker.
Lyd:
Der mangler fagudtryk for at understøtte forståelsen af de analytiske redskaber. Men ellers en god kobling mellem musikvalg og stemning.
Lys:
Gode iagttagelser og god sammensætning af virkemidler og effekten heraf.
Beskæring/perspektiv:
Godt eksempel angående at personerne virker tætte på hinanden og samtidigt fjerne fra hinanden ved hjælp af vekslingen mellem halvtotal og halvnær beskæring.
Klipning/klipperytme:
Igen mangler der lidt fagsprog, der viser forståelse for de analytiske redskaber. F.eks. kronologisk klipning = kontinuitetsklipning. Montageklipning er det modsatte af de I først hævder.
Hvad gør klipperytmen for filmen?
Afrunding:
Udmærket besvarelse, men der mangler lidt flere fagudtryk samt en rød tråd i besvarelserne.
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet